Αρχική ΒΟΤΑΝΑ ΚΟΥΡΚΟΥΜΑΣ Curcuma longa – τουρμέρικ: 12+1 χρήσεις που δε γνωρίζατε …

ΚΟΥΡΚΟΥΜΑΣ Curcuma longa – τουρμέρικ: 12+1 χρήσεις που δε γνωρίζατε …

204
0

  

 


 

 

Γράφει η Έλενα Πέτρου-Έλληνα 

              Βοτανολόγος

  O Kουρκουμάς ή άλλως πως τουρμέρικ είναι ένα τροπικό φυτό με σαρκώδες
ρίζωμα έντονα κιτρινωπό. 

Είναι ένα μπαχαρικό με αντικαρκινικές ιδιότητες, είναι καλό για την πέψη και
αντιοξειδωτικό. 

Εδώ και μερικά χρόνια οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι αυτό το
κοκκινωπό μπαχαρικό σώζει ζωές. 

Πρόκειται για μπαχαρικό γνωστό εδώ και αιώνες, αλλά μόνο πρόσφατα μπήκε
στη σύγχρονη ζωή μας.

 Έγινε πολύ διάσημο στα βιβλία διατροφής, φάρος των
συνταγών που κάνουν καλό στην υγεία και πρωταγωνιστεί στο Instagram και στο
ιντερνετ γενικά , σε όλες τις μορφές. 

Το αποκαλούν «το σαφράν των Ινδιών» για το κίτρινο χρώμα του και φημίζεται
για τις αντιοξειδωτικές ιδιότητές του. 

Στην πραγματικότητα, βοηθάει το σώμα να
καταπολεμήσει τις ελεύθερες ρίζες που ευθύνονται για την γήρανση των
κυττάρων μας, με αποτέλεσμα να προλαμβάνει αρκετές ασθένειες και να
καθυστερεί την γήρανση. 

Στο τόπο μας παρόλο που σε ιδιωτικούς τόπους το βρίσκουμε να φυτρώνει,
ακόμη δεν έχει εμπορεύσιμη καλλιέργεια, το βρίσκουμε όμως σε όλες τις
υπεραγορές στο ράφι για τα καρυκεύματα, λεπτή έντονα κίτρινη προς το
πορτοκαλί σκόνη. 

Χρησιμοποιείται στην κουζίνα, για περιποίηση προσώπου και σαν βότανο. 

Συγκεκριμένα ως βότανο κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην ασιατική εμπειρική
ιατρική γνωστή σαν Αγιουρβέδα, αλλά και ένα βότανο που οι ιδιότητές έχουν
επιβεβαιωθεί με σύγχρονα πειράματα και το συστήνουν για πολύ σοβαρά
προβλήματα υγείας όπως καρκίνος και αρθριτικά. 

Κύρια θεραπευτική του ουσία είναι η κουρκουμίνη που έχει ένα μεγάλο φάσμα
θεραπευτικών ιδιοτήτων, όπως, αντιφλεγμονώδες, αντιοξειδωτικές,
αντικαρκινικές, αντισηπτικές, αντιμικροβιακές και αντι-ιικές . 

 


Ως τροφή ο κουρκουμάς, συστήνεται για τις αντιφλεγμονικές, αντισηπτικές,
αντιοξειδωτικές και άλλες ιδιότητές τους για πάρα πολλά προβλήματα υγείας
όπως του γαστροεντερικού συστήματος, πόνους, εσωτερικές πληγές,
εξαρθρώσεις και προβλήματα συκωτιού. 

Ο φρέσκος χυμός του βοηθά σε πάρα πολλά δερματικά προβλήματα όπως
έκζεμα, κοκκινάδι, έρπη, αλλεργίες και ψώρα ακόμη και ψωρίαση. 

Σαν χρωστική ουσία. 

Ως Χρωστική ουσία μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε για να βάζουμε τα αυγά
μας το Πάσχα – κίτρινο χρώμα, ή ακόμη και διάφορα ρούχα με έντονο κίτρινο
χρώμα.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να καταναλώσετε αυτό το «υγιεινό» καρύκευμα
στα φαγητά και τα ροφήματα : 

 1. Αναμείξτε σε ομελέτες και πίτες 

Χρησιμοποιήστε μια πρέζα κουρκουμά αναμεμειγμένη με ομελέτα, φρυτάτα,
τάρτα με αυγά, ακόμα και χορτοφαγικές ομελέτες με τόφου. 

Αν θέλετε να
ξεκινήσετε την κατανάλωση κουρκουμά, αυτή είναι μια εξαιρετική πρώτη επαφή
με αυτό το μοναδικό καρύκευμα, επειδή το χρώμα του δεν θα σας ξενίσει και η
γεύση του στη συνταγή θα είναι ήπια.

 2. Χρωματίστε το ρύζι 

Μια πρέζα κουρκουμά προσδίδει χρώμα και γεύση σε μια κατσαρόλα από απλό
ρύζι, σε ένα πολύχρωμο πιλάφι, ακόμα και σε ένα φανταχτερό ριζότο. 

 3. Προσθέστε σε όσπρια 

Προσθέστε κουρκουμά στα όσπρια. 

Εμπνευστείτε από την ινδική κουζίνα και
βάλτε κουρκουμά σε όσπρια, όπως φακές, φασολάδα, γίγαντες στο φούρνο. 

4. Δοκιμάστε σε χόρτα 

Δοκιμάστε τον κουρκουμά σε σοταρισμένα ή βρασμένα χόρτα, στο λάχανο, το
κουνουπίδι και όλα τα πράσινα λαχανικά και δώστε τους μεγαλύτερη γεύση και
νοστιμιά. 

5. Χρησιμοποιήστε σε σούπες 

Ένα μπολ με σούπα λαχανικών ή κοτόσουπα γίνεται ακόμη πιο «ζεστό», όταν
χρωματίζεται με τον χρυσαφένιο κουρκουμά. 

 6. Ανακατέψτε σε smoothies 

Εκτός από τα αγαπημένα σας θρεπτικά υλικά, προσθέστε στο smoothie σας και
λίγη σκόνη από το ινδικό μπαχαρικό με το φωτεινό χρώμα για να του δώσετε
ιδιαίτερη γεύση, ξεχωριστό άρωμα και εντυπωσιακό χρώμα. 

Μπορείτε να το
δοκιμάσετε και σε αφεψήματα (πχ. τσάι), ροφήματα (πχ. κακάο), χυμούς (πχ.
πορτοκαλάδα, λεμονάδα). 

7. Φτιάξτε το διάσημο “Golden Milk”

 Σιγοβράστε κουρκουμά με γάλα καρύδας για να φτιάξετε ένα γήινο, ζεστό και
αναζωογονητικό ρόφημα, ιδανικό για το χειμώνα. Ζεστάνετε ένα φλιτζάνι γάλα ή
φυτικό ρόφημα με ½ κουταλάκι κουταλάκι του γλυκού κουρκουμά σε σκόνη, 1

κουταλάκι του γλυκού τριμμένο τζίντζερ, κανέλα και 1 πρέζα αλεσμένο μαύρο
πιπέρι. 

Βράστε το μείγμα για 15 λεπτά και αφού το κατεβάσετε από την φωτιά και
κρυώσει λίγο, ανακατέψτε το με ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι ή σιρόπι
σφενδάμου. 

Η συνταγή αυτή είναι δημοφιλής ως “Golden Milk” ή “Χρυσό γάλα”. 

 8. Ενισχύστε τις ζύμες 

Φτιάξτε μείγμα μπαχαρικών, με κανέλα Κεϋλάνης, γαρύφαλλο, μοσχοκάρυδο και
άλλα καρυκεύματα και ενισχύστε τη γεύση σε ζύμες, κέικ, τηγανίτες και διάφορα
αρτοσκευάσματα. 

 

9. Κάντε ντιπ 

Κάντε νόστιμα ντιπ για σαλάτες με γιαούρτι, τυρί κρέμα ή κεφίρ, ελαιόλαδο και
μυρωδικά.


 Κουζίνα 

O κoυρκουμάς αποτελεί ένα από τα συστατικά του κάρυ και αρκετών άλλων
πιάτων κυρίως των ασιατικών χωρών. 

Στα δικά μας δεδομένα μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε σε όλα τα γιαχνιστά
φαγητά, σε πιάτα με κιμά, σε ρύζι πιλάφι μαζί με τα συνηθισμένα για μας
καρυκεύματα. 

Δίνει υπέροχη γεύση σε σούπες με χόρτα και παρόλο που δίνει
έντονο χρώμα στο φαγητό, χρωματίζει γευστικά και δένει με πολλές Μεσογειακές
γεύσεις. 

Ως τροφή ο κουρκουμάς, είναι φτηνό υλικό, μαλακό στην γεύση, και ωφελεί
όλον τον οργανισμό. 

Προσθέτοντας τον κουρκουμά στην διατροφή μας
κάνουμε ένα από τα καλύτερα δώρα στην υγεία μας. 

 

ΕΛΕΝΑ ΕΛΛΗΝΑ
ΒΟΤΑΝΟΛΟΓΟΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here